De echte invloed van aero

Helpt een aero-fiets en kleding als ik niet zo snel rijd als de professionals?

Kort antwoord: ja. Hoe langzamer je rijdt, hoe langer het duurt om een parcours af te leggen. Dat betekent dat je meer tijd hebt voor aerodynamische besparingen om zich op te stapelen.

Bovendien is het voordeel van een aero-fiets vaak groter bij zijwind door het voortstuwende "zeileffect" - hoe langzamer je rijdt, hoe meer zijwind invloed heeft op je aerodynamica.

Wetenschappelijke lessen terzijde, laten we kijken hoe die concepten werken in de echte wereld. Fietsers werkzaam bij Trek hebben simulaties uitgevoerd van het een parcour met twee fietsopties: een met ronde buisvormen en een met agressieve aero-vormgeving. De rest van de omstandigheden waren zo identiek mogelijk. Om rekening te houden met verschillende fitnessniveaus, zijn simulaties uitgevoerd voor een gemiddeld rijdersvermogen van 110 watt tot 300 watt. Ten slotte zijn de simulaties uitgevoerd met twee niveaus van wind: geen wind en een gemiddelde wind van 11km/h.

In de eerste grafiek is het duidelijk dat hoe langzamer de rijder, hoe meer absolute tijd ze besparen. Dit komt omdat hun totale rijtijd langer is, wat hen meer tijd geeft om aerodynamische besparingen op te stapelen.

De tweede grafiek toont hoeveel seconden een rijder bespaart met een aero-fiets voor elk uur dat ze zouden hebben gereden met een niet-aero-fiets. Deze resultaten zijn vrij constant - ongeacht hoe snel je rijdt, blijft het percentage besparingen stabiel.

Wanneer het een kalme, windstille dag is, nemen de aerodynamische winsten (berekend als seconden per uur) toe met de snelheid van de rijder omdat aerodynamica een groter deel uitmaakt van de kracht die een rijder moet overwinnen. Maar als je rekening houdt met de wind, gebeurt het tegenovergestelde: de verbetering van seconden per uur neemt toe naarmate de rijder langzamer beweegt. Dit komt omdat de wind de hoeveelheid tijd verlengt die een langzamere rijder in zijwind zal doorbrengen, waardoor de voordelen van een aero-fiets nog sterker worden.

 

Maakt het niet uit dat je met een aero-fiets achter iemand rijdt? 

Achter iemand rijden is een geweldige tactiek om seconden van je persoonlijke record af te snoepen tijdens ritten van welke afstand dan ook. Als je dicht achter een andere rijder rijdt, kunnen de luchtweerstandkrachten 30-50% lager zijn dan wanneer je alleen rijdt. Maar maakt dat het voordeel dat je hebt behaald met je nieuwe aero-fiets teniet?

Nee! Er zijn drafting-studies uitgevoerd voor het Trek Pro Team in de velodroom (de windtunnel) met computationele vloeistofdynamica, en op de weg - en de resultaten tonen aan dat een aero-fiets het merendeel van zijn voordeel behoudt, zelfs in het slipstream van een rijder. 

Hier is de bottom line: zelfs als je geen professional bent, doet aerodynamica ertoe. Een aero-fiets en gear kan je helpen verder en sneller te rijden. En het ziet er natuurlijk gewoon gaaf uit! Hoe meer je op je fiets zit, hoe blijer wij zijn - en hoe blijer jij zult zijn.

Terug naar blog